Wie hart heeft voor zijn eigen onderneming wil natuurlijk dat er winst gemaakt wordt. Zonder klanten geen winst. En dus ga je op zoek naar klanten. Dat blijkt in de praktijk een ingewikkelde opdracht. Hoe valt je bedrijf op bij het grote publiek? Ik probeer je in dit blogartikel op wat ideeën te brengen.

Ga bloggen!

Bloggen is ideaal voor bedrijven. Met een goed artikel val je op. Afbeelding: Pixabay.

Eén van de mogelijkheden is om te gaan bloggen. Als je veel interessante artikelen schrijft, kun je zomaar duizenden bezoekers op je bedrijfssite krijgen. De belangrijkste tips die ik je daarbij wil meegeven zijn de volgende:

  • Plaats nieuw content op je blog. Google en andere zoekmachines zijn niet zo dol op bestaand content.
  • Heel belangrijk: Kies een doelgroep en schrijf gericht. Een tekst moet aangepast worden op de doelgroep.
  • Maak het blog persoonlijk. Het werkt goed om in de ik-vorm te schrijven.
  • Werk je blog regelmatig bij. Als er frequent wordt gepost, heb je meer kans op blogbezoekers.

Je kunt ervoor kiezen om zelf blogposts te schrijven. Om zoveel mogelijk blogbezoekers (en dus potentiële klanten) aan te trekken, is het een idee om hiervoor een tekstschrijver in de hand te nemen. Jij kunt je dan volledig focussen op de business van je bedrijf. De tekstschrijver focust zich op het schrijven van aantrekkelijk content op je blog.

Adverteren

Een goede marketingstrategie komt altijd van pas. Als je adverteert, kun je het beste woorden als korting of gratis gebruiken. Afbeelding: Pixabay.

Je kunt er uiteraard voor kiezen om te adverteren in een krant, dagblad, magazine of op het internet. Advertenties in ‘geschreven media’ zijn vaak erg duur. Tegenwoordig is het adverteren op social media daarom populair. Het mooie van social media is dat je zelf actief posts kan plaatsen. Het kopen van dure advertentieruimte is niet nodig.

Gemiddeld besteden Nederlanders dagelijks 98 minuten van hun tijd aan social media. Met social media bereik je voornamelijk een jonge doelgroep. Facebook zit weer in de lift in Nederland, meldt onderzoeksbureau Newcom. “We zijn met zijn allen meer gebruik gaan maken van social media”, zo meldt het onderzoeksbureau.

Voor wie toch besluit advertentieruimte te kopen is er een punt van aandacht. Niet iedereen klikt een advertentie aan. Sterker nog, er wordt vaak overheen gelezen. In sommige gevallen kan het kopen van advertentieruimte dus weggooien van geld zijn.

Redactioneel artikel

Advertorials zijn dé oplossing om een groot publiek te bereiken op de manier zoals jij dat wilt. Afbeelding: Pixabay.

Veel handiger is het om met je bedrijf in het nieuws te komen. Maar dat is lastig. Er moet namelijk een actuele aanleiding zijn. Ik ben zelf journalist. Daarom weet ik uit ervaring dat een redactie niet zomaar alles plaatst. Zonder actuele aanleiding kun je gratis publiciteit in de krant of op een nieuwswebsite vergeten. Toch is er een hoopvolle oplossing. Het laten plaatsen van een advertorial, oftewel een redactioneel artikel.

Een advertorial is een advertentie, ‘vermomd’ als redactioneel artikel. Het artikel heeft veel weg van een nieuwsverhaal. Het verhaal in de advertorial wordt gegoten in een journalistiek jasje. De advertorial (het artikel) wordt gepubliceerd tussen de actuele nieuwsberichten op de nieuwswebsite. Het laten plaatsen van een advertorial hoeft niet duur te zijn.

Een advertorial heeft veel weg van een journalistiek artikel. Toch blijft het reclame. Een advertorial is een speciaal soort advertentie. Door middel van een advertorial kun je makkelijk ‘adverteren’ tussen het actuele nieuws. Daardoor bereikt jouw verhaal een groter publiek.

Meer tips

Benieuwd naar meer tips om een groot publiek te bereiken door middel van teksten. Het laten plaatsen van SEO-teksten op je website is één van de andere oplossingen. Wil je gevonden worden op het internet? Dan heb je een SEO-tekst nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines als Google.

Hoe het precies zit? Ik vertel je er binnenkort meer over in mijn volgende blog. Mijn volgende blogpost komt op 16 oktober 2020 online. Tot snel!

Vertel het verder