Hoe zoek jij op Google? Ik bedoel eigenlijk, welke woorden gebruik jij? Welke zoektermen? Het is iets waar je misschien nooit bij stil hebt gestaan. Toch bepalen de zoekwoorden het zoekresultaat. Als ervaringsdeskundige kun jij daarover meepraten. Bedenk maar eens wat je als laatst hebt opgezocht via Google. Welke woorden heb je toen gebruikt? En? Heb je gevonden wat je zocht?

Maak je bedrijf vindbaar

Als je een website beheert, is het interessant om te weten welke zoekwoorden er het meest gebruikt worden. Het is vooral interessant om erachter te komen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Op die manier kun je de doelgroep makkelijk bereiken. Zij vullen een paar zoektermen in en whala! Jouw bedrijfssite wordt gelijk zichtbaar. Tenminste, als je de zoektermen hebt afgestemd op jouw doelgroep. Dat is nogal een uitdaging. Iedereen gebruikt immers verschillende woorden. Toch is het niet onmogelijk.

SEO-teksten kunnen je er namelijk bij ondersteunen. Slimme SEO-teksten bevatten gerelateerde zoekwoorden en zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimization. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten te staan bij bijvoorbeeld Google. Een SEO Tekstschrijver weet precies hoe hij of zij hiermee moet omgaan.

Zoeken op het internet

Hoe zoekt een gebruiker van een zoekmachine? Het begint met een behoefte. Die behoefte wordt samengevat in trefwoorden. Die trefwoorden typt de gebruiker in. Daarna kijkt de gebruiker van de zoekmachine welke titels, beschrijvingen en links er tevoorschijn komen. Hij of zij klikt op het meest relevante resultaat. Meestal wordt er geklikt op het bovenste resultaat. Vaak wordt automatisch gedacht dat wat bovenaan staat ook relevant is. Dat is eigenlijk niet zo, maar toch.

Een gebruiker van de zoekmachine scant de pagina. Zo’n gebruiker leest eigenlijk niet echt. De zoeker neemt globaal de zoekresultaten door. Belangrijk is dat je dus niet ergens op pagina 2 of 3 staat in de zoekmachine. Die pagina’s worden vaak minder goed bekeken. Hoe meer je bovenaan staat, hoe groter de kans is dat de gebruiker jouw website bezoekt.

SEO-teksten en zoekwoorden

Om bezoekers op jouw website te krijgen, is het van groot belang dat je zoektermen gebruikt in de tekst. De woorden die je gebruikt moeten relevant zijn. Het begint al bij de kop van het artikel. Een korte maar krachtige kop doet het goed. Vooral als alle zoektermen erin zitten.

Longtail zoekwoorden zijn zeer belangrijk. Dat zijn zoekwoorden die specifiek zijn en uit drie of meer woorden bestaan. Het zijn specifieke zoektermen. Bijvoorbeeld: ”Freelance journalist in Amsterdam” of ”Maaltijdtijdbezorging aan huis Groningen”. Als je alleen op ‘journalist’ of ‘maaltijd’ zoekt, heb je te maken met een ‘short tail zoekwoord’. De zoekopdracht bevat in dat geval weinig specifieke informatie. Je krijgt ontzettend veel zoekresultaten.

Als je specifieke woorden gebruikt, krijg je specifiekere zoekresultaten. Het is dus handig om in je tekst aan te sluiten bij de ‘longtail zoekwoorden’. Het is vooral belangrijk dat woorden relevant, populair en specifiek zijn. In de meeste gevallen gebruik je 1 tot 3 zoekwoorden per SEO-tekst.

Jouw doel en doelgroep

Houd in gedachte: je schrijft niet voor Google, maar voor potentiƫle klanten. Stem teksten daarom altijd af op het doel en de doelgroep.

Belangrijk is ook om te werken met alinea’s. Per alinea ongeveer 50-70 woorden. Zo blijft de tekst overzichtelijk voor de lezer. Deel de tekst op. Werk met tussenkoppen. Op die manier wordt het lezen van de tekst een stuk vergemakkelijkt. Gebruik veel witruimte en tussenkopjes.

Tips en trucs

Wat in deze blogpost staat, is natuurlijk een kleine samenvatting van hoe het moet. Er zijn meer tips. Verder is het belangrijk om te weten dat niet alleen de tekst bepalend is om gevonden te worden. Er zijn meerdere factoren. Het hangt bijvoorbeeld ook af van hoe jouw website in elkaar zit. Een SEO-tekst maakt je in ieder geval wat makkelijker vindbaar.

Wil je informatie over SEO-teksten? Neem vrijblijvend contact met ons op. We kunnen je gratis tips geven en ondersteunen je graag bij het schrijven van geoptimaliseerde webteksten.

Mijn derde blogpost komt op 13 november 2020 online. Het gaat dan over het bijhouden van bedrijfswebsites. Een intensieve taak. Of niet? Tot snel!

Vertel het verder